Deliler Film Yorumu


Annemlerin burada olması ve canım kışın gelmesi ile sinemaya gitme olayını biraz abarttık. Müslüm'e gittiğimizde fragmanını izlediğimiz Deliler'i de izlemiş bulunuyorum.

Az sonra yazacağım önemli eksikleri var ama ben bu filmi çok beğendim, çok da sevdim. Oturup bir daha izler miyim? Evet, izlerim. Yıllardır Spartacus serisini çevirip çevirip seyretmiş biri olarak hep vahlandığım bir şeydi. Askerlik, at binme, kılıç konularında dünyaya parmak ısırtmış bir kökten geliyoruz biz. Neden bir Allah'ın kulu Amerikalı Kahramanlar, süper karakterler dışında bir kahraman hikayesi çekmez? En ücra köylerde bile ucuz, çin malı Kaptan Amerika tişörtleri, süpermen- batman oyuncakları satılır?

Ha, baştan söyleyeyim, insanlık kahramanlara hiç ihtiyaç duymasa keşke, barış içinde, huzur içinde yaşayıp ölsek..Keşke..


Film kostüm ve çekim teknikleri, atmosfer oluşturma konularında müthiş başarılıydı. Kostümlere bayıldım. Özellikle baktım jenerikte; Makbule Mercan ismini not edelim. Kadın harikalar yaratmış.
Oyuncuların kılıç ve dövüş dersleri aldığı çok belli. Hepsi profesyonel dövüşçü gibiydi.

Hikayenin çıkış noktası güzel. 15. yüzyılda sahiden var olmuş gözü pek Osmanlı askeri gücünü konu alan bir hikaye bu. İlgi çekici kesinlikle.


Yetkin Dikinciler ve Şamanik ritüellere ben bayıldım. Telepatik iletişim, şifa ayinleri bence mis gibi olmuştu.

Sırf bu nedenlerle , kendi tarihimizle ilgili okuma-araştırma yapma hevesi uyandırabildiği için bile genç yapımcı Cem Uçan'a kocaman bir alkış benden.

Bence en önemli eksiği 15. yüzyıl dili yerine sıklıkla İstanbul Türkçesi kullanılmış olması. Yapmayın bunu. Yahu bu ülkede yüzlerce tarihçi yok mu? Tutun bir danışman. Bilmem kaç milyon Türk lirası harcamışsınız, en önemli şeyi es geçmişsiniz. ''İyi ki varsın'' nedir? Saçımı başımı yoldum filmin o noktasında.

Senaryo ah senaryo..Bu kadar zengin bir konu bulmuşsun , ne kurgular ne örgüler çıkar bu hikayeden Altı savaşçıdan bir tek Suskun'un annesinin öldürüldüğünü görüyoruz. Diğerleri muamma. Senaryo çok eksikti. En büyük ikinci eksik buydu.

Şahsım adına daha biraz daha kas görmek isterdim. Üçüncü eksik de bu :)

Dip not 1 : Bir çocuğu annesinden ayırmayacaksın kardeşim. Gider kazıklı voyvoda bile olur.
Dip not 2: ''Kavuşma ümidi yoksa özlemekten korkar insan. '' en güzel cümlelerden biriydi; İstanbul Türkçesi olsa da :)

Etiketler: